JEJAK WARISAN DI JOHOR BHARU : MENAIKI BECA & RV LUXURY COACH


JEJAK WARISAN DI JOHOR BHARU : MENAIKI BECA & RV LUXURY COACH

Selesai sahaja sarapan pagi di Hotel Amari, Along Murni (AM) dan team Borakkita memulakan aktiviti bersama SITTY TRAVEL pusing-pusing kawasan sekitar Pekan Johor Bharu. Masih banyak rupanya tempat-tempat yang menarik di sini. Kami kemudiannya berjalan kaki menyelusuri setiap lorong-lorong di pekan.







Antara mural-mural yang terdapat di sepanjang lorong lorong kecil yang sempat AM 'capture' adalah:







BANGUNAN SULTAN IBRAHIM

AM sempat singgah di Bangunan Sultan Ibrahim yang juga merupakan bekas bangunan urus Setia negeri Johor. Ia terletak di Bukit Timbalan di Johor Bahru, Malaysia. Bangunan ini telah dibina di antara tahun 1936 dan 1939 dan telah siap pada tahun 1940 kerana kerajaan kolonial British mencuba untuk menyelaraskan pentadbiran negeri. Ia telah dirasmikan oleh almarhum Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar.



Ia juga merupakan bangunan tertinggi di Malaya semasa zaman sebelum Merdeka .


Seni bina bangunan ini menggabungkan kolonial serta Melayu dengan seni bina reka bentuk yang Saracenic dan menara menjadikannya mercu tanda di Johor Bahru. Bangunan ini telah direka oleh firma seni bina terkenal British, Palmer dan Turner yang juga bertanggungjawab dalam perancangan Hospital Besar Johor Bahru yang kini dikenali sebagai Hospital Sultanah Aminah serta beberapa mercu tanda penting di Singapura.


Bangunan ini dahulunya menempatkan Menteri Besar (pejabat Menteri Besar) dan Dewan Undangan Negeri Johor sebelum kedua-duanya telah dipindahkan ke Kota Iskandar.


‘SALAHUDDIN BAKERY’ : kedai roti tertua di Johor Bharu.

Bau aroma roti yang dibakar dengan menggunakan ketuhar kayu cukup  membuatkan AM  yang berjalan di sepanjang Jalan Dhoby untuk berhenti.



Kedai Roti Salahuddin di bahagian lama Johor Bahru telah mengumpulkan pengikut yang setia sejak mula dibuka. Kedai roti ini menyiapkan roti, kek dan pastri dengan cara yang lama menggunakan oven ketuhar yang berumur 70 tahun untuk membakar barang-barang mereka, memberikan mereka rasa tradisional, pedesaan. Reguler akan memberitahu anda bahawa segala-galanya di sini adalah luhur, tetapi pastikan untuk mencuba bengkak dan kue Bengali mereka juga. Juga ambil roti segar untuk pergi, yang paling dinikmati dengan mentega dan jem. Tempat letak kereta boleh menjadi isu di sini jadi mungkin idea untuk mendapatkan seseorang untuk memandu ketika anda berjalan ke kedai roti. Ambil perhatian bahawa Salahuddin Bakery ditutup setiap hari Jumaat.







ALAMAT / LOKASI No 26, Jalan Dhoby, Bandar Johor Bahru, 8000 Johor Bahru, Johor Darul Ta'zim.

HUBUNGAN NO + 607- 227 3736 / + 6012-7668380 / + 6012-7688380

JAM OPERASI 8.00 pagi - 2.00 petang (ditutup pada hari Jumaat)

BECA

Menjelang malam, AM diberitahu yang kami akan menaiki beca dari Hotel Amari bagi melihat suasana malam di kawasan sekitar.Program ini dikendalikan sepenuhnya oleh PS HOLIDAYS..



Perkhidmatan beca yang bermula dari Hotel Amari akan melalui beberapa batang jalan termasuk Jalan Wong Ah Fook, Jalan Gereja serta Persiaran Muafakat Bangsa Johor.

Inisiatif yang mendapat kerjasama Malaysian Inbound Tourism Association (MITA) Johor ini menyediakan perkhidmatan 12 beca di laluan sepanjang 2.2 kilometer meliputi Jalan Wong Ah Fook, Jalan Gereja dan Persiaran Muafakat Bangsa Johor.

Perkhidmatan itu beroperasi di Hotel Amari, dari jam 5 petang hingga 9 malam setiap hari.

Kadar bayaran RM15 dikenakan bagi setiap pengguna yang membawa mereka mengunjungi ke tempat menarik antaranya Bukit Timbalan, muzium, dan rumah ibadat pelbagai kaum.

Selepas menaiki beca, AM merasa pula naik RV Luxury Coach. Memang cantik jenis bus nie.. AM ada sempat capture tapi malangnya sebab waktu malam tidak nampak jelas.. Tapi bila masuk je dalam nie, AM rasa kagum dan Wowww!!!!

gambar di atas AM ambil dari google









Kapasiti: 6 Dewasa & 2 Anak | Yuran Sewa RM2000 / Hari
Pakej Termasuk
  • Pembantu pemandu
  • Diesel, tol, yuran letak kereta
  • Accesories dapur penuh - Termasuk Set BBQ
  • Sistem karaoke dengan 30,000 lagu - Cina, Melayu & Inggeris
  • Tempat letak kereta - 1hp x 2pcs & 2hp x 1pcs
  • Bas yang beroperasi 40 unit udara berpecah udara
  • Tangki air bersih 1,000 liter
  • Tandas mandi & bilik mandi berasingan - dengan pemanas air
  • Insurans kemalangan perjalanan penumpang

Kami menuju ke Istana Bukit Serene dengan menaiki RV Luxury Coach.. Wahhh!! memang rasa mewah je sepanjang perjalanan ke sana.. siap boleh karaoke lagi!! Walaaa!!!


ISTANA BUKIT SERENE

Istana Bukit Serene mempunyai menara yang berukuran 35m dan merupakan antara tarikan pelancong yang terkenal di Johor Bahru. Pelancong juga kagum dengan ukiran unik di dinding di bangunan bersejarah ini yang mempunyai pengaruh Art Deco.







Istana ini mempunyai taman besar yang luas yang merupakan tapak umum untuk banyak perhimpunan dan perayaan diraja. Istana ini dijaga dengan baik oleh Angkatan Tentera Johor, tentera swasta Sultan sendiri.

Istana Bukit Serene adalah hadiah dari kerajaan Johor kepada Sultan Ibrahim Sultan Abu Bakar bersempena sambutan ulang tahun ke-40 sebagai Sultan Johor.

KATA ALONG MURNI:

PENGALAMAN YANG INDAH BUAT AM.. 
MERASA NAIK BECA DAN MENAIKI COACH MEWAH!!
 DI SAMPING DAPAT MELAWAT MENYELUSURI 
TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI KAWASAN SEKITAR PEKAN JOHOR BHARU..

Post a Comment

0 Comments