IPV6 - ADASTA NETWORK KUASAI MANDAT PENSIJILAN


IPV6 - ADASTA NETWORK KUASA MANDAT PENSIJILAN DI MALAYSIA

Penggunaan internet semakin meluas di kalangan masyarakat terutamanya golongan remaja. Kali ini Along Murni (AM) nak bawa semua pembaca memahami internet yang sering kita guna pakai dan kepentingan Internet Protokol (IP). Hahhh.. nak tau lebih lanjut tentang IP??

Protokol Internet (IP) adalah protokol komunikasi utama dalam suite protokol Internet untuk menyampaikan datagrams merentasi sempadan rangkaian. Fungsi penghalaannya membolehkan internetworking, dan pada asasnya mewujudkan Internet. IP mempunyai tugas menyampaikan paket dari host sumber ke tuan rumah destinasi semata-mata berdasarkan alamat IP dalam tajuk paket. Untuk tujuan ini, IP mentakrifkan struktur paket yang merangkumi data yang akan dihantar. Ia juga mentakrifkan kaedah menangani yang digunakan untuk melabelkan datagram dengan maklumat sumber dan destinasi.

Dari segi sejarah, IP adalah perkhidmatan datagram tanpa sambungan dalam Program Kawalan Penghantaran yang asal yang diperkenalkan oleh Vint Cerf dan Bob Kahn pada tahun 1974; yang lain adalah Protokol Kawalan Transmisi berorientasikan sambungan (TCP). Oleh itu suite protokol Internet sering dirujuk sebagai TCP / IP.

Versi utama IP pertama, Internet Protocol Version 4 (IPv4), adalah protokol dominan Internet. Penggantinya ialah Protokol Internet Versi 6 (IPv6).

INTERNET PROTOKOL VERSI 6 (IPv6) adalah versi Protokol Internet (IP) yang paling baru, protokol komunikasi yang menyediakan sistem pengenalan dan lokasi untuk komputer di rangkaian dan laluan lalu lintas merentasi Internet. IPv6 bertujuan untuk menggantikan IPv4.
Kerana kekurangan alamat IPv4, kebanyakan Internet bergantung pada NAT (Rangkaian Alamat Terjemahan). Dengan IPv6, setiap peranti secara literal mempunyai alamat IP awam yang unik. ciri protokol IPv6 itu sendiri yang menjadikannya lebih selamat daripada IPv4

Kelebihan IPv6
Walaupun meningkatkan kumpulan alamat adalah salah satu yang paling sering dibincangkan mengenai manfaat IPv6, terdapat perubahan teknologi penting lain dalam IPv6 yang akan meningkatkan protokol IP:
·         Tiada lagi NAT (Terjemahan Rangkaian Alamat)
·         Konfigurasi auto
·         Tiada perlanggaran alamat peribadi
·         Rangkaian multicast yang lebih baik
·         Format header yang lebih mudah
·         Jalankan, penghalaan yang lebih berkesan
·         Kualiti perkhidmatan sejati (QoS), juga dikenali sebagai "pelabelan aliran"
·         Pengesahan dan sokongan privasi terbina dalam
·         Pilihan dan sambungan yang fleksibel
·         Pentadbiran (Administration) yang lebih mudah (tiada lagi DHCP)



ADASTA NETWORK SDN BHD  telah dilantik oleh IPV6 GLOBAL FORUM melalui NLVTC EDUCATION sebagai platform Latihan Authorized eksklusif di Malaysia. Adasta Network Sdn Bhd diberi kuasa dalam penghasilan Pensijilan Antarabangsa untuk Malaysia.

Along Murni (AM) diberi peluang untuk duduk semeja dalam sesi temubual bersama PUAN BHAAWAANI VISUNATHAN, CEO ADASTA NETWORK SDN BHD.  Beliau pernah menerima Anugerah ‘Usahawanan Wanita Muda 2015’ dari Jabatan Perdana Menteri. Beliau juga merupakan Bendahari FORUM IPV6 MALAYSIA yang mengawasi pelaksanaan dasar holistik IPv6, infrastruktur dan latihan. Forum IPv6 juga menyediakan kepimpinan teknikal dan pemikiran inovasi untuk transaksi yang berjaya IPv6 ke dalam semua aspek infrastruktur Rangkaian dan Telekomunikasi di Malaysia. Forum IPv6 menjadi penasihat kepada kerajaan mengenai pembangunan kesediaan untuk industri. Terutama beliau juga pengarah IS Seraya AVS Sdn Bhd sejak 2011 yang menyediakan perundingan mengenai keselamatan IT, ISMS 27001, audit dan juga menjadi francais induk untuk pengurusan pengurusan kampus online Sambung 4M untuk industri pendidikan.

BERSAMA DENGAN PN BHAAWAANI, CEO ADASTA NETWORK SDN BHD


Puan Bhaawaani yang begitu komited dalam menjalankan tanggungjawab dan pemegang amanah bagi IPv6 ini menyatakan mereka mempunyai program baru yang dilancarkan awal tahun ini iaitu ‘Certified Security Engineer IPv6 (Silver & Gold). Pensijilan ini direka untuk memberi maklumat mengenai pelaksanaan parameter keselamatan dalam peralihan dari Ipv4 ke lpv6 dan mendedahkan peserta mengenai isu keselamatan dalam penggunaan IPv6.

BILIK KULIAH / KELAS

RUANG BELAJAR



Rangkaian Adasta bersama dengan Persatuan ipv6 Malaysia dengan sokongan Dana Pembangunan Sumber Manusia (HRDF) akan melatih dan meningkatkan kemahiran tenaga professional dengan pensijilan terkemuka di Malaysia bagi membolehkan penggunaan IPv6 sepenuhnya  menjelang tahun 2025. Malaysia mesti bersedia menghadapi peralihan teknologi dengan profesional mahir.
Kursus dan kelas yang diadakan di Adasta Network Sdn Bhd boleh menampung 25 peserta untuk setiap sesi pembelajaran. Yang berminat untuk turut serta dalam program ini boleh terus ke http://adastanetwork.asia/



3 pencapaian terbesar ADASTA NETWORK SDN BHD
  • ·         ADASTA sebagai platform Latihan yang Dibenarkan di Malaysia telah melatih lebih daripada 5000 profesional dalam Persijilan IPV6 ini.
  • ·         Rangkaian Adasta dan Persatuan IPV6 Malaysia terlibat projek dengan kerjasama HRDF pada skim INBASE untuk melatih 550 profesional bagi memperoleh Pensijilan IPV6.
  • ·         Setiap tahun ADASTA melatih 50 siswazah dari universiti tanpa sebarang bayaran untuk pensijilan IPV6 bagi mewujudkan kebolehpasaran untuk profesional IT di masa depan.


 KATA ALONG MURNI: 
MENJADI MASYARAKAT CELIK IT 
& SEIRING DENGAN TEKNOLOGI. 
TUNTUTLAH ILMU, MASIH BANYAK YANG 
PERLU DIPELAJARI DEMI KESEJAHTERAAN 
DAN KELANGSUNGAN MASYARAKAT.

ALONG MURNI BERSAMA RAKAN BLOGGER

Post a Comment

0 Comments