TRAVELOGUE TERENGGANU : PULAU KAPAS


TRAVELOGUE TERENGGANU : PULAU KAPAS

INDAH, MENARIK DAN MENGAGUMKAN


Kali ini Pengembaraan AlongMurni (AM) tiba di Terengganu. Trip AM dan team TRAVELOGUE MALAYSIA-TERENGGANU dianjurkan oleh BORAKKITA.COM dengan hasil kerjasama pihak Tourism Terengganu. Kalau tengok pada rencana program, memang akan buat AM teruja. Mana taknya, padat dengan aktiviti lasak di samping AM dapat menerokai keindahan Terengganu itu sendiri.


AM dan team berkumpul di LRT Gombak sebelum mula bergerak ke Terengganu. Kami menaiki Hyundai Starex yang ditaja sepenuhnya oleh https://mahasimfoni.my/ . Pengembaraan AM ke Terengganu jadi selesa dan teratur. Mana taknya, kenderaan yang disediakan oleh MAHASIMFONI memang tip top dan selesa untuk perjalanan jarak jauh. Yang berminat nak memulakan perjalanan jarak jauh, boleh menggunakan perkhidmatan yang disediakan. Cuma klik di https://mahasimfoni.my/ .. Memang berbaloi dengan harga yang berpatutan..

Destinasi AM yang pertama adalah di Pulau Kapas.

PULAU KAPAS


Haaa.. Kalau yang baru mula-mula nak ke Pulau Kapas macam AM, lebih elok kiranya survey dan tanya pada kaunter yang lebih arif tentang apa yang menariknya dan aktiviti yang boleh dilakukan di sini. Informasi akan diberikan dengan jelas dan padat kepada pengunjung yang ingin ke Pulau Kapas.

Pulau Kapas terletak di Laut China Selatan, kira-kira 6 kilometer atau 20 minit dari jeti Marang, Terengganu. Namanya berasal daripada pokok kapas yang bunganya boleh dijadikan kain atau kapas. Warna kapas ini berwarna putih.



Dari Jeti Pulau Kapas, AM dapat melihat dan amat yang menyukai ketenangan pemandangan laut dan pantai yang bersih dan kaya dengan pelbagai spesis flora-faunanya

Pulau Kapas dengan keluasan 2.72 km persegi memang mengagumkan. Sepanjang pantai memutih umpama kapas. Dari dalam bot menuju ke Pulau Kapas, AM dapat lihat air laut yang jernih kebiruan bagaikan cermin, dari permukaannya jelas kelihatan pemandangan di dasarnya, batu-batu karang yang hidup dan mati ditutupi lumut laut dapat dihayati. Syukur rasanya, AM dapat berpeluang menikmati keindahan dan segalanya masih bersih dan terpelihara.

Perjalanan menaiki bot dari Jeti cuma mengambil masa 15 minit untuk tiba di Pulau Kapas.. hisshhh.. tak sabarnya AM !! ❤❤❤



OMBAK KAPAS ISLAND BEACH RESORT


Wahh!! Akhirnya AM menjejakkan kaki di Pualau Kapas. Am menginap di Ombak Kapas Island Beach Resort. Teruja AM bila dapat bermain dengan pasir pantai!! Seronok betul!! Tak sabar nak main pasir.. hehehehe..


Jadi AM segera ke bilik untuk menginap dan meletakkan barangan dahulu. AM menginap di bilik AC 503.. Jomm kita sama-sama terjah apa yang disediakan di sini jika menginap di OMBAK KAPAS ISLAND BEACH RESORT.




 Wahhh!! nampak je katil, terus nak baring kan?? Sabar AM sabar.. bersihkan diri dulu sebab perut dah mula menyanyi irama keroncong dah!! AM sukakan susana bilik sebab AM  boleh hirup udara pantai yang menyegarkan.. Rasa indah bila tiba di sini.


KAPAS CORAL BEACH RESORT

AM makan tengah hari di sini.. iaitu KAPAS CORAL BEACH RESORT..Lokasi Kapas Coral Beach Resort ini betul-betul bersebelahan Ombak Kapas Beach Resort.. memang best makan tengah hari di sini sambil ditemani angin pantai yang bertiup!! berselera AM makan tau!! sampai dengan tanpa segan silunya AM menambah nasi. 


Nak tahu menu apa yang disediakan di sini?? Haaaa.. 


Sayur Kangkung masak belacan

Telur mata Sweet n Sour

Ikan Jacket Goreng berlada

Ayam Masak Kurma



Menu yang simple tapi dengan rasa yang sedap dan menyelerakan!! Menu ikan tue kalu di tempat AM bunyinya lain tapi di sini dipanggil Ikan Jacket sebab ada jacket kulit yang perlu dikupas sebelum makan..Mula-mula terkebilkebil gak AM bila ditanya tentang keenakan ikan Jacket.. Hahaha..

Untuk pengetahuan semua Kapas Coral Beach Resort juga ada menyediakan tempat penginapan. Sempat juga AM ambil peluang tengok keadaan biliknya. Nak rasa menginap memang tak bolehla kan?? almaklumlah..dah fully booked!!







Memang selesa dan cantik.. Kalau yang datang bersama keluarga, AM sangat sarankan untuk pilih menginap di KAPAS CORAL BEACH RESORT.

KATA ALONG MURNI.

AM RASA SANGAT BERSYUKUR SEBAB BERPELUANG UNTUK 
MENYERTAI TRAVELOGUE MALAYSIA KE TERENGGANU ANJURAN BORAKKITA. MEMANG PENUH DENGAN KEINDAHAN ALAM SEMULAJADI .. 
MOGA KEINDAHAN PANTAI MASIH TERPELIHARA MESKIPUN 
PENGUNJUNG SEMAKIN RAMAI DAN INGIN DATANG KE PULAU KAPAS.




Post a Comment

1 Comments

  1. jernihnyaa air.. Pulau Kapas belum sampai. Perhentian je =D

    ReplyDelete