KEMPEN “KAWAL LELAH SEBELUM PARAH”
MENDIDIK PESAKIT ASMA KAEDAH KAWALAN TERBAIK
Baru-baru ini AlongMurni turut sama
menghadiri Kempen “Kawal Lelah Sebelum Parah” untuk meningkatkan kesedaran
orang ramai tentang asma yang diadakan di Le Meridian, KL Sentral. Selaras dengan Hari Paru-Paru Sedunia 2020
dan situasi pandemik Covid-19 yang sedang berlaku kini, kempen ini diadakan
untuk memperkasakan pesakit asma dengan ilmu pengetahuan serta kaedah terbaik
dalam kawalan asma mereka.
Pelancaran kempen tersebut telah dirasmikan oleh YBhg. Tan
Sri Jemilah Mahmood, Penasihat Khas kepada YAB Perdana Menteri mengenai Kesihatan
Awam dan turut sama di pelancaran tersebut ialah Dr. Helmy Haja Mydin, Pakar Perunding
Respiratori dan Pengasas Bersama Asthma Malaysia serta Dr. Sanjeev Panchal, Presiden
Negara, AstraZeneca Malaysia. Kempen ini melibatkan pelbagai pertubuhan dari
profesion perubatan seperti Pertubuhan Torasik Malaysia (MTS), Persatuan Pakar
Perubatan Keluarga (FMSA), Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Persatuan
Farmasi Malaysia (MPS) dan sektor swasta di mana mempunyai matlamat yang sama
iaitu meningkatkan kualiti hidup pesakit asma. Sektor-sektor swasta termasuk
AstraZeneca Malaysia, AA Pharmacy, BIG Pharmacy, Caring Pharmacy, AlproPharmacy,
AMPM Pharmacy, HTM Pharmacy, Multicare Pharmacy, Straits Pharmacy dan Wellings
Pharmacy.
Untuk pengetahuan semua, Asma ialah penyakit radang yang
dihidapi oleh 339 juta orang di seluruh dunia. Di Malaysia, terdapat hampir dua
juta pesakit asma. Penyakit respiratori merupakan punca kematian kedua di
hospital-hospital Kementerian Kesihatan. Satu kajian tempatan Assessing Asthma
Control Level In Primary Care (ASCOPE) mendapati 8 daripada 10 pesakit di
klinik merupakan pesakit asma ringan. Malangnya, kurang dari 50% mempunyai
kawalan keseluruhan asma yang baik. Kewujudan COVID-19 turut menambah
kebimbangan di kalangan pesakit asma, kerana asma yang tidak terkawal mempunyai
risiko yang tinggi untuk menghidap komplikasi dari jangkitan virus tersebut.
Organisasi garis panduan perubatan untuk asma, The Global
Initiative for Asthma (GINA), telah mengemaskinikan garis panduan pengurusan
asma yang terkini. Garis panduan tersebut tidak mengesyorkan penggunaan Short-Acting
Beta2-Agonist (SABA) sahaja untuk melegakan simptom asma.
Ini merupakan satu perubahan yang ketara untuk pengurusan
asma dalam 30 tahun ini. Malahan, GINA juga telah menegaskan kebahayan penggunaan
alat sedut SABA dengan berlebihan, iaitu 3 atau lebih kanister setahun.
Kajian telah menunjukkan penggunaan SABA tanpa rawatan ubat
kawalan untuk merawat keradangan telah dikaitkan dengan peningkatan risiko
serangan asma, kemasukan ke hospital serta kematian berkaitan dengan asma
akibat keradangan saluran pernafasan yang teruk. Walaupun terdapat banyak bukti
terhadap pengambilan SABA secara berlebihan, amalan pemberian preskripsi yang
berlebihan dan kadar kebergantungan SABA masih berterusan.
Untuk menangani kebimbangan ini, Asthma Malaysia telah
bekerjasama dengan beberapa organisasi profesional dan entiti swasta untuk mendidik
orang ramai dan pengamal profesional penjagaan kesihatan tentang kepentingan
memutuskan rantaian penggunaan SABA secara berlebihan. Kempen kesedaran “Kawal
Lelah Sebelum Parah” merupakan salah satu usaha yang memberi tumpuan tentang
pendidikan awam dan memperkasakan individu dalam kawalan asma masing-masing.
Dr Helmy berkongsi bahawa, “Penggunaan atau kebergantungan
berlebihan kepada SABA ataupun alat sedut pelega akan meningkatkan kadar morbiditi
dan kematian. Pesakit yang menggunakan alat sedut pelega lebih daripada dua
kali seminggu dianggap sebagai mempunyai kawalan asma yang kurang baik dan ini
akan meningkatkan risiko serangan asma yang teruk. Justeru itu, pemahaman
terhadap alat sedut pengawal sebagai rawatan keradangan adalah amat penting.
Jika pesakit hanya menggunakan alat sedut pelega, keadaannya akan berpanjangan
dengan risiko komplikasi.”
Dr Helmy Haja Mydin : Pakar Perunding Respiratori dan Pengasas Bersama Persatuan Asthma Malaysia |
Menurut Dr Helmy, walaupun tiada penawar, asma merupakan
sesuatu keadaan yang boleh dikawal. Kawalan asma yang baik dikenalpasti dengan
pengurusan simptom yang baik. Ini termasuk penggunaan alat sedut pelega tidak
melebihi 2 kali seminggu, tidak mempunyai simptom asma pada waktu malam dan
tiada batasan untuk tahap aktiviti normal. Namun begitu, disebabkan
ketidakpatuhan dan penggunaan rawatan secara tidak betul, hanya 6% pesakit mempunyai
kawalan asma yang baik.
“Ini merupakan kali pertama GINA menyarankan penggunaan
bersama ubat pelega dan ubat pengawal dalam rawatan simptom asma. Ini bukan
sahaja membantu pesakit berasa lega, malah mula merawat keradangan di peringkat
awal. Kajian juga mendapati bahawa rawatan ini telah mengurangkan dua pertiga
risiko serangan asma yang teruk, berbanding dengan rawatan SABA sahaja. Dengan
adanya panduan baru ini, amat penting bagi kita untuk memperkasakan pesakit
asma dengan pengetahuan ini agar mereka dapat mengawal dan mengurus keadaan
mereka dengan lebih baik,” kata Dr Helmy.
Dr Helmy juga berkongsi di dalam situasi pandemik kini,
ramai pesakit berasa bimbang mengenai kesan pandemik COVID-19 terhadap
kesihatan mereka. Beliau juga menegaskan bahawa penggunaan ubat pengawal yang
sesuai boleh mengurangkan risiko komplikasi. Selain kempen kesedaran “Kawal
Lelah Sebelum Parah”, AstraZeneca Malaysia juga turut memberikan sokongan
kepada usaha lain dalam meningkatkan pengurusan asma. Ini termasuk meningkatkan
kemampuan profesional penjagaan kesihatan melalui siri webinar yang berterusan
dan modul e-pembelajaran yang dikenali sebagai program PACE (Primary Asthma
Care Excellence). Selain itu, risalah pendidikan mengenai penyakit asma terkini
juga disediakan dan diberi kepada pesakit asma melalui program Breathe EaSY.
Mengulas mengenai kerjasama bersama Asthma Malaysia dan
kempen ini, Dr Sanjeev berkata, “Kami menyedari terdapat jurang secara keseluruhan
dalam penjagaan pengurusan asma dan ini adalah penting untuk berkerjasama dengan
organisasi yang tertentu bagi mewujudkan ekosistem holistik bersepadu yang berfaedah
dan menyokong pengalaman pesakit secara keseluruhan. Kempen ini merangkumi
sokongan untuk pesakit dan professional kesihatan menerusi diagnosis, rawatan
dan pencegahan.”
Dr Sanjeev Panchal : Presiden Negara AstraZeneca Malaysia
“Kerjasama bersama Asthma Malaysia ini sangat bermakna
kerana ia membolehkan kita mencipta ekosistem yang mengutamakan pesakit untuk
menangani jurang dalam rawatan pesakit asma. Kerana pesakit adalah keutamaan
kami, kami menyokong sepenuhnya kempen 'Kawal Lelah Sebelum Parah' kerana kami
percaya bahawa kempen kesedaran ini adalah cara yang berkesan untuk membantu
dan memberikan panduan kepada pesakit asma dalam pengurusan asma mereka. Kami
ingin memperkasakan dan membantu mereka untuk memainkan peranan yang aktif
dalam pengurusan kesihatan mereka,” tambah Dr Sanjeev.
Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut, sila layari
laman Asthma Malaysia Facebook Page.
2 Comments
menarik program macam ni..
ReplyDeleteeh bgos la program ni... learning alot
ReplyDelete